tisdag 4 augusti 2009

Det som ALDRIG skulle hända!

07.45 ringer Micka till mig, yrvaken som jag var lufte jag på luren och mumla fram någon verison av "hej"

M - Ida???? (gråtandes) Där är en 19 årings om blivit mördad på en gård utanför Sjöbo, det är inte du va?

J - Nej, jag svara ju i min mobil så jag lever, lugna dig nu! Hur vet du detta?

M - Martin skickade och undra till mig nu imorse!! Jag har ringt som en dåre till alla och kollat så alla va okej! Ida, kan du kolla upp och se vem det är ???

J- Jag kan försöka, men alltså jag tror inte det finns ute än vem det är.. Jag ringer dig när jag vet okej? lugna ner dig nu.. det är säkert ingen vi känner..

M - Okej, puss

Sätter mig upp och går till datorn och tänker "Aah, kollar på bilddagboken och ser om jag hittar något..." Går in och ser att någon nyss hade lagt upp en bild på en gravsten, användaren var från Sjöbo, går in på profilen och känner igen killen som lagt upp det.. Tänker inte mer på det och kollar ner över kommentarerna.. Då jag ser det jag aldrig trodde jag skulle se eller hoppades på att inte få se.. Det stod " Åååh stackars dig T, Lottie var inte värd detta R.I.P"

LOTTIE!?

Nu började det snurra i mitt huvud.. "Nej, det kan inte vara sant, snälla SÄG ATT DET INTE ÄR SANT!
Klockan hade hunnit bli lite över 09.00 så jag tar mobilen och ringer upp Caroline och ska å det bekräftat att det är Lottie så ingen spelar att spratt med folk..

C - Hej

J- Hej Carro, det är Ida.. Du? Jag måste bara undra.. (gråten börja kommande smygande upp i halsen) Är det Lottie som är död?

C - (en långdragen suck) Ja, det är det..

J- (börjar gråta) Du skojar med mig?!

C - Nej, tyvärr, Lottie är död..

J - Åh Carro.. Jag beklagar såå mkt! Vet ni vad som har hänt än? (nu börjar jag gråta hysteriskt men tyst)

C - Nej, vi vet inget..

Och så fortsatte samtalet.. Jag satt med mobilen i handen och bara skakade, jag lovade Micka att ringa upp henne när jag visste..

M - Hej de är Micka..

J - Micka? (gråter) Det är Lottie! Det är hon som är död!

M- Skojar duuu ? Snälla skojar du ? (gråtande/skrikande)

J - Nej Micka, det är sant.. Jag ringde Carro och frågade.. det är sant (började störtböla)

Efter samtalet satte jag mig vid datorn och kollade alla tidingar om mer fakta.. Sen började Lotties och mina klasskamrater skicka både på facebook, sms och msn om jag visste vem det var.. Alla fick samma svar.. "Det är Lottie..:'("
Fick nästan samma reaktion från alla.. Alla var förkrossade över vad som hade hänt...


Älskade lilla Lottie, varför just du? Vem kunde vilja dig något så ont? Du som var så snäll ochomtänksam och ville inte någon annan i hela världen något ont? Våran glada och spralliga Lottie.. Du som nyss ått ordning på allt, gesällbrevet & studenten, det du hade kämpat så hårt för.. Jag kommer fortfarande ihåg en valborgsmässoafton hemma hos Mimmi när Du, jag, mimmi och carro sprang och smakade på ölen vid borden när ingen annan av det vuxna var där..
Kan inte sluta gråta, jag vill inte detta.. Jag vill att jag snart ska få ett sms av dig och uppmuntrar en så som bara du kunde..

Jag hoppas du har det bra där du är nu och du? Håll stämningarna nu tills vi andra kommer, lova de :)

Lottie hjärtat, vi ses i Nangijala..



butterfly blogger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar